Kransenedleggelse 17. mai

Dette er talen Rune Larsen, leder utvalg kultur og levekår holdt under kransenedleggelse ved Ole Vigs statue på nasjonaldagen.

Gratulerer med dagen alle sammen, til store og små i hele vårt langstrakte, frie og vakre land.

Eller hipp hurra for 17. mai for 17. mai, den er vi så glad i, som vi sang for full hals den gangen jeg gikk i barnetog, i Moss.

Ekstra hyggelig er det jo når nasjonaldagen vår kan feires i strålende vårvær som i dag

Det ligger an til store mengder is og brus og kake og kaffe, svette bunader og solbrente neser, akkurat sånn som vi liker det best på denne dagen.

Vi vet kanskje ikke så mye om været på Eidsvoll i maidagene i 1814, men vi vet det foregikk veldig viktige ting i Eidsvollsbygningen, der 112 kloke eidsvollsmenn var samlet.

Resultatet kjenner vi godt; den 17. mai 1814 fikk vi vår egen grunnlov, vår egen nasjonaldag og grunnlaget for den frihet vi nyter så godt av i dag, 210 år seinere.

Hele perioden fra slutten av 1700-tallet og frem forbi unionsoppløsningen 1905 var preget av patriotisme, nasjonalisme, positivitet og sterk identitets- og nasjonsbygging.

Norge ville finne igjen røttene sine.

Midt oppi dette, bare 10 år etter at grunnloven vår var et faktum

Så ble det født en gutt som fikk navnet Ole på en husmannsplass på Vikanlandet

Ole lærte seg tidlig å lese og skrive, og talentet hans ble for alvor oppdaget av presten når Ole gikk til konfirmasjonsundervisning

Mor og far gjorde et klokt valg, og lot Ole reise til Klæbu for å ta seg utdanning, godt hjulpet av presten

Gjennom lærerseminar i Klæbu og lærerpraksis i Kristiansund, skulle Ole vokse opp til å bli en av våre sterkeste nasjonsbyggere på midten av 1800-tallet

Ole var redaktør, forfatter, lyriker, kultur- og nasjonsbygger, forkjemper for det norske språk og forkjemper for skole og utdanning til alle, og mye mer

og Ole bidro sterkt til opprettelsen av det vi i dag kjenner som vår grunnskole

Ole var en mann med sterke meninger om det meste i den unge norske staten, og

I dag ville vi kalt han en influenser og A-kjendis. Han ville vært med på Kompani Lauritzen, Alle mot alle, Sistemann ut, og kanskje til og med Skal vi danse, som seg hør og bør for kjendiser i dag.

Vi markerer 200-årsjubileet for Ole Vigs fødsel med store og små hendelser her i Stjørdal gjennom hele 2024.

Barnetogene, ja det er Norges unike måte å feire nasjonaldagen vår på

Barnetogene, de dukket opp første gang rundt 1870, noen år etter Ole Vigs død

Det var en av Oles største tilhengere, Bjørnstjerne Bjørnson, var en av pådriverne bak barnetogene

Der andre nasjoner marsjerer opp våpen og makt på sine nasjonaldager

mener vi i Norge at det er barna som er fremtiden,

og vi samles i lange barnetog fylt av norske flagg og faner, glede, sang og musikk,

Vi viser frem det fantastiske folket vårt, det fantastiske landet vårt, og friheten vår til å være akkurat den vi selv vil, uavhengig av kjønn, legning og opprinnelse.

Mørke skyer over Europa minner oss om at vi aldri må glemme historien vår, og at vi aldri må ta friheten vår for gitt

I 1974, 150 år etter at Ole Vig ble født, så gikk også jeg i barnetog, i andre klasse på Reier skole i Moss,

og skoleveien min hjem het utrolig nok Ole Vigs gate.

I Moss!

For Moss er nemlig en av mange byer i Norge som har hedret Ole Vig med en egen gate

…og jeg skal innrømme det,

At vi som gikk i andre klasse i Moss det året, i 1974,

vi visste nok ikke hvem Ole Vig var

Det gjør nok ikke andreklassinger i dag heller

Men vi fikk alle lære oss det seinere i skoleløpet vårt, som Ole Vig var en så stor forkjemper for

50 år seinere står jeg nå altså her foran Såmannen

Minnesmerket som symboliserer den personen Ole Vig var og alt det arbeidet han gjorde

alle de spirene og kimene han sådde i ulike retninger.

og jeg har fått det ærefulle oppdraget å hedre Ole Vigs minne med en krans

Og mens jeg gjør det, kjære sambygdinger, tenk litt over Ole Vig liv og virke.

Tenk på alt han rakk å gjøre.

Og tenk på hva Ole Vig kunne ha fått til dersom han hadde fått leve et fullendt liv.

…fått oppleve fremveksten av nasjonen Norge, folkeskolen, barnetogene, gleden og friheten.

Ole Vig var en hedersmann som forsto at veien til et velfungerende demokrati går gjennom kunnskap, frihet og likhet for alle.

Med det kjære alle sammen, er vi et steg nærmere barnetoget, isen og brusen og alt det andre som er gøy på 17 mai

Gratulerer med dagen nok en gang

og så vil jeg få ønske dere alle en fin feiring av nasjonaldagen vår!

Hipp hurra for 17. mai og

Takk for meg!