Stjørdalingene har kjørt 17 000 km på el-sparkesykler/el-sykler

Stjørdalingene har omfavnet el-sparkesyklene og el-syklene siden prøveprosjektet startet opp i slutten av august.

Tall fra leverandøren Tier viser:

• Totalt er det gjennomført 8 865 turer siden prosjektet startet opp
  • 1 809 ulike brukere har benyttet tilbudet
  • Turene tilsvarer til sammen en distanse på 17 363 km
  • Gjennomsnittlig turlengde er 1,74 km og en tur varer i gjennomsnitt 7,8 minutter
  • Dersom man hadde valgt å bruke en fossil bil til å reise samme distanse, ville dette anslagsvis gitt et utslipp på 2,2 tonn CO2

En ubetinget suksess

Rådgiver Torbjørn Strømstad i Stjørdal kommune synes tallene er svært oppløftende. – El-sparkesyklene er en ubetinget suksess. Det er gledelig å se at når den første nysgjerrigheten hadde lagt seg, så fortsatte bruken, sier Strømstad og forteller at det er gjort en del justeringer siden oppstarten. - Områdene er utvidet til å omfatte også Geving, Skatval, Prestmoen og Remyra. Dessuten kan du, mot et hentegebyr på 50,- kroner ekstra, parkere sykkelen utenfor disse sonene.

Strømstad mener at en viktig oppgave fremover er å øke bevisstheten om å bruke sunn fornuft ved parkering av kjøretøyene så den ikke står til hinder for andre. På appen «Feilparkering» kan du enkelt ta bilde og varsle om feilparkeringer. - Vi skal også jobbe for å vise alle mulighetene og miljøgevinstene som ligger i slik type mikro-mobilitet, avslutter en svært fornøyd Torbjørn Strømstad.

Om prosjektet

Stjørdal er, sammen med Malvik og Melhus, med i et prosjekt i regi av AtB og finansiert med midler fra Miljøpakken.  Målet er å se om el-sparkesykler/el-sykler vil gi et bedre mobilitetstilbud og dekke kortere reiser rundt by og tettsteder som et alternativ til bilen.

Denne artikkelen er basert på en pressemelding som ble sendt ut 27. september 2023.

Mann smilende på en grønn el-sparkesykkel - Klikk for stort bildeMange har i likhet med rådgiver Torbjørn Strømstad oppdaget hvor effektivt det er å bruke en el-sparkesykkel.