– Stjørdal vil tilby barn og unge et trygt og godt læringsmiljø også neste skoleår

Stjørdal kommune leverer tjenester som påvirker hverdagen til folk. Det er derfor ikke annet å forvente enn at det blir reaksjoner når det kommer kutt i tjenestene.

Kuttene er vesentlige og nødvendige, og en konsekvens av at renteøkning, overføring av flere statlige oppgaver til kommunene, prisstigning etc. har satt økonomien på prøve hos kommuner landet rundt. Jeg ber om forståelse for at jeg ikke har kapasitet til å ta alle diskusjoner om kutt i avisenes debattsider og svare ut hvert enkelt debattinnlegg.  Men her er noen fakta og generelle betraktninger om skolene – et tema som har skapt mye debatt i det siste.

La det ikke være tvil - vedtak for elever som trenger ekstra støtte skal iverksettes

Da det politisk vedtatte budsjettet som innebar betydelige kutt ble iverksatt i januar, var det for skolen sin del ikke mulig midt i skoleåret å endre timeplaner og gruppesammensetninger. De første kuttene ble derfor tatt blant annet gjennom innkjøpsstopp og en svært restriktiv vikarbruk. Konsekvensene av dette, var blant annet at en del spesialundervisning måtte organiseres i ordinær klasse når en lærer var borte fra jobb slik at ikke klasser ble stående uten en voksen. Men barn med store, sammensatte behov ble skånet.

Skole må ta sin del av kuttene, og det gjør de nå i likhet med kommunens øvrige sektorer. Jeg må være tydelig her – det er nødvendig at skolene i snitt får 16.9 elever pr lærer på de yngste trinnene i stedet for 15, og 23 elever pr lærer i snitt i stedet for 20 på de øvrige trinnene. Det gir oss det handlingsrommet vi må ha slik at vi kan oppfylle vedtak for de av elevene våre som trenger ekstra støtte, og jeg mener dette er høyst forsvarlig og fornuftig ut ifra dagens situasjon. Spesialpedagoger og assistenter telles ikke inn i lærernormen, så i en god del timer vil det være flere voksne i klasserommet selv om disse naturligvis skal rette fokuset mot eleven som har vedtak om ekstra bistand.

Lærernormen er ett av mange kvalitetskriterier i skolen

Som kommunedirektør har jeg ansvar for å ivareta alle tjenestene i kommunen. Skal skolen få en større del av nåværende budsjett, betyr det at andre områder som også er hardt presset, må bære en enda større del av kuttene. Det er et mål at Stjørdal skal opp på lærernorm igjen, og det jobbes med å utrede ulike løsninger. Men det kommer ikke forslag om mere penger til skolen fra meg i år, dessverre. Jeg har hele tiden vært ærlig på at dersom dette skal gå i hop, må vi se på de mere grunnleggende strukturene. Årsaken er åpenbar - demografiske tall viser en betydelig nedgang i elevtallet de nærmeste årene, samtidig som det kreves en styrking av blant annet hjemmetjenesten for å imøtekomme en markant økning i antall eldre.

Lærernormen er bare ett av mange kvalitetskriterier i skolen, og skolene i Stjørdal vil tilby barn og unge et trygt og godt læringsmiljø også neste skoleår ut fra rammene som er gitt. Det har kommunalsjef for velferdsområdet og sektorleder for grunnskolen bekreftet overfor meg. Men jeg har selvsagt respekt for at enkelte fagfolk og andre vil være uenige i dette.

For et mer utdypende svar, vil jeg vise til mitt innlegg i kommunestyrets maimøte som ligger i opptak på kommunens hjemmeside. Der understreker jeg også at vi ikke må glemme de mange andre kvalitetsindikatorene i skolen i tillegg til lærernormen. På den samme hjemmesiden vil det også bli lagt ut en artikkel om kommunens økonomi og kutt i form av en liste med svar på ofte stilte spørsmål.

Helt til slutt: Både kommunestyret gjennom vedtak , samt ledere og ansatte har gjort en formidabel jobb siden i fjor høst for å tilpasse kommunens drift til den nye økonomiske virkeligheten.

Vi er i ferd med å greie det, men ja, det kjennes både her og der. Kostnadene er redusert betydelig, og vi er nå på et nytt nivå som kommer til å sikre oss et handlingsrom også i årene fremover.

Jeg og mine ansatte er klare for å «stå i det» en stund til fordi vi vet at det er det eneste riktige på lengre sikt. Stjørdal kommune leverer, og skal også i fortsettelsen levere forsvarlige tjenester til befolkningen - det er jeg trygg på!

Stjørdal, 04.06.2024

Tor Jakob Reitan

kommunedirektør Stjørdal kommune

Se opptak av kommunestyremøtet fra 23. mai 2024