Skal du kjøpe en gammel ovn? Sjekk at den er godkjent!

Det er i dag ikke ulovlig å kjøpe en ovn produsert før 1998 – året da nye krav til ildsteder kom.

Men det er ulovlig å installere gamle ildsted som ikke er rentbrennende, og alle bytter av ildsted skal dessuten meldes inn til brann- og redningstjenesten. Meldeplikten gjelder også når du kjøper en helt ny ovn.

I 1998 kom det en forskrift om at ildsteder (ovner) i Norge skal være rentbrennende i henhold til NS3058/3059 som beskriver utslippskrav til lukkede, vedfyrte ildsted. I forbrukermarkedet på steder som finn.no og lignende er det mange ildsteder produsert før 1998 i salg.

Et nyere rentbrennende ildsted har lavere partikkelutslipp og har en langt større virkningsgrad, slik at man utnytter varmen bedre fra brenselet og røykgassen. Ifølge Miljødirektoratet, får du så mye som 40-50% mer varme ut av veden du bruker.

Avvik og meldeplikt

Når brann- og redningstjenesten ved tilsyn kommer over ildsted produsert før 1998, men anskaffet og montert i nyere tid, vil huseier få et avvik. Ildstedet må byttes ut til et rentbrennende ildsted eller ildsted som oppfyller kravet til partikkelutslipp.

Bytter du ildsted, må du eller onvsmontør melde inn dette på et skjema til brann- og redningstjenesten. Dette gjelder også ved kjøp av helt nytt ildsted. Skjemaet «Melding om nytt ildsted» finner du her på kommunens hjemmeside.

Unntak

Unntaket er eldre bevaringsverdig ildsted er nødvendig av hensyn til interiøret i kulturhistorisk, antikvarisk eller verneverdig bygning, kan bevaringsverdig ildsted likevel tas i bruk. Det er viktig å kontrollere at skorsteinen tåler den røykgasstemperatur som ildstedet er testet for. TEK17 §9-10. Utslippskrav til vedovner punkt 2.

Vi kan bistå med råd!

Er du i tvil om ildstedet er rentbrennende, kan du kontakte ditt lokale brannvesen for råd før du går til innkjøp av et brukt ildsted. E-post: brann@stjordal.kommune.no

Eksempler på hva man skal se etter om ildsteder er rentbrennende

Eksempler på flere ovner som hull som er ment for sekundærforbrenningen. - Klikk for stort bildeEn rentbrennende vedovn er lett gjenkjennelig. Den har hull som er ment for sekundærforbrenningen. Disse ser du inne i brennkammeret til vedovnen. Det er enklest å få øye på hullene i toppen eller bak i ovnen. Hullene er tilførsel av luft, som også forbrenner partikler som tidligere ikke ble forbrent. Avsnitt og bilder er hentet fra ildsted.no/inspirasjon/kjopebruktvedovn ildsted.no/inspirasjon/kjopebruktvedovn