Prisutdeling: - Dere er en inspirasjon for oss alle

Fem prisvinnere fikk sin velfortjente påskjønnelse og årets prisutdeling ble en festkveld. Ordfører Eli Arnstad oppfordret den fullsatte salen til å la seg inspirere av prisvinnerne til å selv gjøre en innsats til glede og trivsel for andre.

Ole Vigprisen: - Sammen får vi til mere, og har det trivelig på veien

Kveldens første prisvinner var Birgit Skarstein. Hun mottok Ole Vig-prisen for sitt pågangsmot og sin innsats for funksjonshemmedes rettigheter. Hovedpersonen selv var på samling i Italia, men takket via en video. -  Jeg ønsker meg et samfunn alle kan være en del av, sa Birgit og minnet om at selv om vi er forskjellige, er vi alle likeverdige. – Hvert stengsel vi møter står der fortsatt til nestemann dersom vi ikke gjør noe med det. Vi skal derfor være glad for alle «Ole Vig-er» som har gått foran, og brutt stengsler, men jobben er ikke ferdig. Prisen er en bekreftelse på at det er flere enn bare jeg som tror på dette, sa Birgit Skarstein i sin hilsen.

Eldreprisen: Med humor som drivkraft

Deretter var det klart for Eldrerådets «Eldrepris», og veteranene i Stjørdal-Blink fotball fylte opp scenen. De er til sammen en gjeng på rundt 40 stykker der den eldste er 94 år. De er uunnværlig for klubben gjennom sine mange pengeinnsamlinger og store dugnadsinnsats på anlegget og ved kampgjennomføringer. Og som om det ikke er nok, er de også engasjert i Comback-prosjektet for ungdom som har falt utenfor vanlig skolegang, og inkluderer brukere ved Fides i dugnadsarbeidet så de får arbeidstrening. – Hos oss er det ikke lov å være sur mer enn ett sekund på rad, fortalte «Affen» som takket for prisen på vegne av hele gjengen.

Frivilligprisen: - Burde vært en hjemme alene-pris til ektefeller av engasjerte folk

Magnar Børseth mottok frivillighetsprisen for sin mangeårige innsats for barn- og unge i idretten, revymiljøet og motoriserte fartøy. Og ikke minst for sin innsats da bygda ble rammet av en tragedie tidligere i år. – Kommunen burde delt ut en pris til, en «Hjemme-alenepris» for ektefeller som tålmodig styrer hjemmet mens engasjerte frivillige stadig er på farten, mente Magnar og roste sin Sonja for tålmodighet. – I fjor kalte hun hele familien inn til dugnad før jul, og da stilte vi opp, fortalte Magnar til stor latter fra salen. Han utelukket ikke at en lignende dugnad i år ville gi like godt oppmøte dersom det igjen ble lokket med kaffe og vaffel.

Idrettsprisen: - Takket mamma og pappa

17-åringen Jacob Sederholm Hoff har i det siste gjort seg bemerket i friidrett. I sommer konkurrerte han mot verdens beste 16- og 17-åringer i Youth Olympic games, og kjempet seg til en 7. plass i finalen i kule. Jacob takket foreldrene sine etter å ha mottatt blomster, diplom og bilde. – Selv om kule er en individuell idrett, så er du avhengig av at noen står bak deg, sa Jacob og mente bildet av Anne Karin Furunes ville pynte opp på hybelen på Steinkjer hvor han går på idrettslinja.

Kulturprisen: - Pappa går 100 % inn i ting

Kveldens siste pris var kulturprisen som gikk til Jan Henrik Siraas. Han har arrangert mer enn 100 konserter på Helsehuset i en konsertrekke kalt «Torsdagstoner».  Datteren Gunn Iren G. Skogen tok imot prisen og fortalte at faren fant stor glede i å arrangere disse musikkstundene. – Musikken har alltid vært en del av pappas liv, og på torsdagstoner kan alle opptre og alle kan komme og høre på. Jan Henrik fikk ideen til konsertene da han selv var pasient på Helsehuset en periode etter et slag.

Her kan du lese begrunnelsene for alle årets prisvinnere