Lihkku beivviin / Gratulerer med dagen!

I dag 6. februar feirer vi samens nasjonaldag og flagget er heist til topps utenfor rådhuset. Lihkku beivviin / Gratulerer med dagen!

Ole vig statuen utenfor rådhuset, i bakgrunnen henger samens nasjonalflagg, lagt på over bildet er det samiske flagget. - Klikk for stort bilde Petter Mollerup

Det skjer mange forskjellige ting i kommunen før og på nasjonaldagen. Et eksempel er i Skatval barnehage hvor de har jobbet med Samisk kunst og kultur, og i dag feirer den samisk nasjonaldag.

Bilder fra Skatval barnehage

I Skatval barnehage jobber de med Samisk kunst og kultur og feire i dag den samisk nasjonaldag.

Alle basene fra 1-6 år er med å utøve håndarbeid, lese eventyr, lære om tradisjoner, lære om de samiske fargene og hva de betyr, lage tradisjonell samisk mat, men også lære om at samer i dag lever veldig likt oss rundt om i hele Norden.

Barnehagen legger til rette for kulturmøter, gir rom for barnas egen kulturskaping og bidrar til at alle barn kan få oppleve glede og mestring i sosiale og kulturelle fellesskap.