Kommunen jobber aktivt med beredskap

– Dette møtet er viktig for alle dem som ikke er her i kveld, sa varaordfører Ole Hermod Sandvik da han ønsket ordførerens beredskapsråd velkommen til møte.

– En del innbyggere er bekymret. Vi må vise at storsamfunnnet har gode planer for forebygging og håndtering av kriser, og at kommunen jobber aktivt for å minske risiko, fortsatte varaordføreren.

Stadig flere naturkatastrofer som følge av klimaendringer, en stor pandemi som fortsatt ikke er slutt, og et naboland i krig har aktualisert hvor viktig beredskapsarbeidet er.

Stjørdal kommunes beredskapsråd møtes årlig. Der deltar blant annet forsvaret, kommuneledelsen, Røde kors, Norske sanitetskvinner, politi, Heimevernet og politikere – for å nevne noen. Tanken er at gjennom å bli kjent med hverandre og de ulike rollene aktørene har i en krisesituasjon, blir det enklere å håndtere kriser. I tillegg er det et viktig møtested for å lære av hverandre, og møtedeltakerne fikk høre både om kommunens Covid-håndtering og krisearbeidet i forbindelse med stormen Gyda som herjet i vinter.

Her finner du Stjørdal kommunes beredskapsside (under utvikling).