Kan du hjelpe et barn som trenger det?

Fosterhjemstjenesten i Bufetat opplever en stor mangel på fosterhjem.  Er du nysgjerrig? Bli med på et informasjonsmøte.

Et fosterhjem er et vanlig hjem som tar imot et barn som ikke kan bo hos sine foreldre, for en kortere eller lengre periode. Fosterhjemtjenesten trenger derfor hjelp av deg/dere til å spre et viktig budskap. Jo flere som blir gjort oppmerksomme på behovet, jo flere håper vi kan vurdere muligheten for å bli fosterhjem. Kanskje kjenner du noen som er litt nysgjerrig på det å være fosterhjem, og som kunne tenkt seg å vite mer?

Barna som trenger fosterhjem, er som alle andre barn: de er ulike. Både i bakgrunn, erfaring, alder og personlighet. Felles for alle er behovet for voksne som kan gi trygghet, omsorg og kjærlighet.

Når barn trenger et nytt kapittel i livet, leter vi i nærmiljøet først:

Når et barn ikke kan bo hjemme, skal den kommunale barnevernstjenesten alltid undersøke om barnet kan bo hos noen de har en relasjon til fra før av. Å flytte i fosterhjem er en stor omveltning i et barns liv. Dersom de i tillegg må bytte skole, fotballag og venner blir det en ekstra belastning. Å bo til noen man har en relasjon til, kan gjøre overgangen til et fosterhjem lettere for barnet, og det føles trygt.

Blir man fosterhjem, er man ikke alene om oppgaven. Alle fosterhjem skal gjennom obligatorisk opplæring i regi av Fosterhjemtjenesten i Bufetat. Barnevernstjenesten i kommunen har ansvar for at både barnet, barnets foreldre og fosterfamilien ivaretas og får veiledning og oppfølging.

Som fosterhjem har man en unik mulighet til å hjelpe et barn eller en ungdom til å få en ny start. Man kan være den forskjellen som gjør at barnet får en god utvikling, en god framtid og et godt liv

Kjenner du noen som kan tenke seg mer informasjon? Vi holder jevnlig informasjonsmøter, både fysisk og digitalt, og deltakelsen er helt uforpliktende.

Du finner mer informasjon om fosterhjem på bufdir sin hjemmeside.