Hegra ungdomsskole offisielt åpnet

Hegra ungdomsskole har gjennomgått tidenes ansiktsløft. Skolen ble bygd i 1977, og fremstod som både slitt og lite funksjonell. Nå er den renovert med nye, miljøvennlige løsninger, og er godt rustet for å ta imot elever i nye tiår.

Skolen er ikke prosjektleder Arild Hopstad fra Stjørdal kommune sitt største prosjekt, men ifølge ham selv definitivt det vanskeligste. - Arbeidet startet allerede høsten 2019, og utfordringene er mange når et gammelt bygg skal renoveres for å imøtekomme dagens pedagogiske krav. En slik renovering handler om mye mer enn å male opp veggene. Rom skal flyttes på, tekniske installasjoner skal oppgraderes og skolen skal driftes mer miljøvennlig blant annet med tanke på oppvarming. Og alt skulle løses innenfor stramme budsjettrammer, forteller Hopstad som er fornøyd med resultatet og mener de har fått maksimalt ut av pengene. Elever og ansatte flyttet inn allerede i fjor høst, og målinger viser at skolebyggets energiforbruk har gått betraktelig ned sammenlignet med før renoveringen.

Helleristninger og en krigshelt pryder skolen

Hegras historie er sterkt til stede i bygget. Glassflater er foliert med helleristningsillustrasjoner fra bygda. Og i fellesarealet har det kommet opp et stort bilde av major Holtermanns statue på Hegra festning. Rektor Rachel Johansen fremhevet majoren som et godt forbilde for dagens unge i sin åpningstale – en mann som stod opp for det han trodde på, og holdt stand mot tyskerne i flere uker etter at resten av landet hadde kapitulert.

Ordfører Eli Arnstad fikk æren av å stå for selve snorklippingen, og benyttet anledningen til å gratulere alle med renoveringen. Hun mente Hegra har fått et bygg som vil være til glede for hele bygda.

Stolte av skolen sin

Stine, Johanne og Elin sitter i kantina og spiser sjokoladekake i anledning åpningen. De er alle elever ved 8. trinn, og veldig fornøyde med sin «nye» skole. – Vi merker blant annet at det er en helt annen luft, sier en av jentene og får samtykkende nikk fra de andre to. - Og så er det ikke så kaldt her inne, påpeker en av de andre. De skryter alle av hvor fint alt ser ut, og tror elevene også vil være opptatt av å ta vare på skolen til glede for nye kull som kommer etter dem.

Tre jenter i ungdomsskole alder som står på rekke. De står foran et stort bilde av statuen til majoren Holtermann som står på Hegra festning. - Klikk for stort bilde
Ordfører Eli Arnstad overrekker blomster til rektor Rachel Johansen. De klemmer hverandre og smiler, det skjer innendørs i kantina foran et publikum - Klikk for stort bilde
Begge smiler til kamera, Rachel holder en blomsterbukket  - Klikk for stort bilde
Fire personer, to voksene som står på hver side og to ungdommer i midten, ungdommene holder båndet som ordføren klippet - Klikk for stort bilde