Feieren kommer – har du godkjent takstige?

Værnesregionen brann- og redningstjeneste starter nå feiing av skorsteiner i Stjørdal, Selbu og Meråker. Har du godkjent takstige iht reglene? Hvis ikke blir det ikke feid hos deg.

Godkjent takstige

I 2017 kom det nye krav til sikkerhet på tak som følge av en fallulykke blant en av våre feiere. Kravene er i henhold til lover og forskrifter fra sentrale myndigheter.

Kort fortalt: Du må ha en godkjent takstige som festes i bærende takkonstruksjon øverst og nederst. Det betyr at enkelte takstiger, taktrinn og plattformer må skiftes ut før feiing kan gjennomføres. Eldre takstiger har ingen godkjenning og er dermed ikke godkjent for bruk og eller festing på tak. Feste av takstiger med kjetting, tau, vaier eller lignende rundt skorstein er heller ikke tillatt. Er ikke adkomsten godkjent blir ikke feiing gjennomført!

Høye skorsteiner, og skorsteiner over 1.20 meter

Er skorstein over 1,20 meter over taket, kreves det en godkjent plattform som forankres i taket.

Har bygget to skorsteiner, må det enten monteres godkjent takstige/taktrinn opp til begge skorsteinene. Eventuelt kan du montere godkjent takstige/taktrinn opp til én skorstein og gangbro til den andre skorsteinen.

Å montere feieluke på skorstein oppe på loft/kvist, er også en mulighet hvis forholdene tilsier dette. Da må det være tilstrekkelig adkomst til loft/kvist samt god høyde og lys for gode arbeidsforhold. Det betyr at eier må være hjemme og til stede når feiingen skal gjennomføres.

Slik sikrer du stigen

1. Stigen reises og sikres i toppen for å forhindre sideglidning. Er underlaget glatt må også det sikres nede slik at stigen ikke sklir bakover.
  2. Stige settes opp og ved siden av godkjent takstige/taktrinn, og ikke direkte mot godkjent takstige/taktrinn. Slik unngår man å måtte trå rundt på taket for å komme seg fra stige og opp til taket.
  3. Stigen som settes opp bør rage 1 meter over taket. Reist stige skal være i orden, og ikke være preget av skader, skjevheter og rust.
  4. Stiger av tre er ikke godkjent som adkomst til tak.

Trenger du hjelp til å reise og ta ned stige, så gi beskjed til feier/brannforebygger i forkant av feiebesøket.

Takk for at du tar sikkerheten vår på alvor

Vi vil takke alle som har gjort tiltak og skiftet ut til godkjent og sikker adkomst for våre feiere/brannforebyggere. Det setter vi stor pris på! Vi har ingen å miste, og sikkerheten på vår arbeidsplass er høyt prioritert. Fall selv fra lave høyder er nok til at store skader kan skje.

Spørsmål? Ta kontakt!

Er man i tvil eller usikker på hva man har som adkomst for tak for feiing, eller fått avvik på dette fra Værnesregionen brann- og redningstjeneste, så ta kontakt:

Mobil: 95 15 70 70 besvares mellom 07.00 - 15.00 Epost: brann@stjordal.kommune.no.

Har du utbedret forholdene – gi oss beskjed!

Har du utbedret forholdene uten at vi har fått beskjed, så gi oss tilbakemelding på dette snarest.

Har du ikke fått beskjed om avvik av feie- og tilsynstjenesten, så er dette svært beklagelig fra vår side at kommunikasjonen ikke har vært tilstrekkelig og tydelig nok. Ta kontakt med oss snarest for avklaring rundt adkomst på tak.

Vi stiller gjerne opp på en befaring på deres eiendom for å forklare hva som er kravet til sikker adkomst, eller ring oss eller send e-post for en hyggelig samtale.

Nedenfor er det illustrert med noen bilder som viser hva som er ikke godkjent og godkjent adkomst for feiing.