Engangsgebyr for dekning av negativt selvkostfond for slam i Stjørdal kommune

Engangsgebyr for dekning av negativt selvkostfond for slam i Stjørdal kommune

Kommunestyret vedtok i møte den 19.12.2024 et engangsgebyr for 2025 for å dekke det negative selvkostfondet for slam i Stjørdal kommune. 

Dette gebyret er nødvendig for å balansere de økonomiske forpliktelsene som har oppstått på grunn av kommunens tidligere ansvar for avløpsanlegg.

Les vedtaket om engangsgebyr for dekning av negativt selvkostfond (PDF, 81 kB)

Gebyrsatsene er som følger:

  • Husholdningsabonnement: 785,- kroner inkl. mva.
  • Hytte/fritidsabonnement: 392,50 kroner inkl. mva.

Engangsgebyret for husholdninger deles over fire faktureringer i 2025. Første faktura fra Innherred Renovasjon kommer i januar med forfall 20.februar.

Engangsgebyret for hytte/fritidsabonnement faktureres i mai.

Bakgrunn for gebyret

Fra 1. januar 2024 ble ansvaret for tømming og fakturering av private avløpsanlegg overført fra Stjørdal kommune til Innherred Renovasjon IKS. I forbindelse med denne overføringen har det oppstått et negativt selvkostfond, hovedsakelig på grunn av økte driftskostnader for tømming av slamavskillere i 2022 og 2023.

Engangsgebyret er et nødvendig tiltak for å adressere det oppståtte underskuddet i fondet som direkte følge av kommunens tidligere driftsansvar. Ved å differensiere gebyret mellom husholdninger og fritidseiendommer sikres en rettferdig fordeling av kostnadene, gitt forskjellen i bruk og belastning på renseanlegget. Dette sikrer at alle berørte parter bidrar til å dekke kostnadene på en rettferdig og forutsigbar måte.

På fakturaen fra Innherred Renovasjon IKS til abonnentene vil engangsgebyret komme frem som en egen linje (Gebyr i 2025 for dekning av negativt selvkostfond for slam i Stjørdal kommune) i tillegg til renovasjonsgebyret fra Innherred Renovasjon IKS.

Fra og med 2025 faktureres renovasjonsgebyret for helårsboliger fire ganger i året i stedet for to.

Datoer for fakturering i 2025 er:

1. termin (jan-mar): Faktureres i januar, forfall 20. februar.

2. termin (apr-jun): Faktureres i april, forfall 20. mai.

3. termin (jul-sep): Faktureres i juli, forfall 20. august.

4. termin (okt-des): Faktureres i oktober, forfall 20. november.

For hytter og fritidsboliger er det ingen endring – fakturaen kommer i mai med forfall i juni.