Utredning av ny drikkevannskilde – Ausevatnet

Kommunestyret fattet den 25. januar 2024 (sak PS15/24)  et vedtak om at Ausevatnet skal være kommunens nye reservevannkilde med tilhørende vannrenseanlegg, infrastruktur og ledningsnett ned Vassbygda.

Det skal også planlegges et avløpssystem langs samme strekning.
Ausevatnet vil i praksis inneha samme funksjon, infrastruktur og begrensninger som kommunens øvrige drikkevannskilder. Underveis i prosjektet vil en også vurdere hvorvidt det skal kobles på ytterligere abonnenter.

Innledende utredninger om løsninger og trasevalg m.m. vil nå bli igangsatt av kommunen.
Når forprosjektet er avsluttet, vil administrasjonens anbefalinger og tilhørende kostnadsestimat bli presentert for politisk behandling.

Berørte grunneiere og interessenter vil bli kontaktet fortløpende gjennom prosjektets gang.
Kommunens kontaktperson og prosjektleder for dette initiativet er Jan Torstein Ovidth.

Et kart utsnitt som viser hvor Ausetvatnet ligger. - Klikk for stort bilde