Graving i det kommunale vegnettet og i tilhørende side- og grøntarealer er søknadspliktig.
Søknad
Ved behov for graving i annen kommunal eller privat grunn, skal entreprenøren søke om tillatelse hos den enkelte forvalter eller grunneier. Kommunen koordinerer gravearbeidet for å redusere graving i veggrunnen.
I tillegg til en elektronisk søknad, må du legge ved Byggherrevedlegg til gravesøknader.
Ferdigmelding
Entreprenørene har selv ansvar for å sette i stand området etter graving. En ferdigmelding må sendes inn seneste ti virkedager etter at gravearbeidet er avsluttet. Den leveres elektronisk. Her skal det legges ved logg og bildedokumentasjon.
I kundeportalen skal følgende inngå i ferdigmeldingen:
- utfylt ferdigmeldingsskjema med kart og eventuell punktgravingsplan
- 1 vedlegg som inneholder: bilder, logg og følgeseddel fra asfaltleverandør
Retningslinjer
Retningslinjer for graving i offentlig veg (PDF, 400 kB)
Ledning eller anlegg i kommunal gategrunn
Søk om tillatelse til å legge ledning eller anlegg i kommunal gategrunn
Sist endret 16.09.2024 15.21