Du som innbygger velger selv hvordan du vil motta dine fakturaer fra kommunen. Vi har ikke anledning til å endre valgt metode for utsending. Dette er det du som bruker som endrer selv i valgte kanaler.
Vi prøver å minimere bruk av papir, og oppfordrer til at du velger å motta faktura elektronisk. Nedenfor finner du informasjon om ulike alternativer for mottak av faktura.
eFaktura
Ved å opprette eFaktura vil faktura bli sendt ferdig utfylt til din nettbank. Du må selv logge inn å godkjenne faktura for at den skal belastes din konto. eFaktura- avtale oppretter du via nettbank eller tilsvarende tjenester.
Avtalegiro
Avtalegiro er et automatisk trekk fra valgt konto på forfall. Du oppretter avtalegiro i banken din eller i nettbank. Du må ha kidnummer og vårt kontonummer for å få opprettet avtalegiro. Den informasjonen står på din faktura. Opprett avtalegiro med varsling dersom du vil ha et eget varsel om trekket i forkant.
Digital postkasse
Vi ønsker å sende deg post digitalt i stedet for på papir. Har du opprettet en digital postkasse hos Digipost, kan du motta faktura digitalt.
- Digipost: Her vil faktura ligge til den blir åpnet.
For å åpne og lese/se fakturaen går du til hjemmesiden til din valgte postkasse. Logg inn i postkassen via ID-porten. Du kan også laste ned en app fra Digipost for enkelt å lese brev på mobil eller nettbrett.
På norge.no kan du lese mer om digital postkasse (Digipost).
Faktura som vedlegg i e-post
Ønsker du å få fakturaen tilsendt som et PDF-vedlegg til e-post, kan du kontakte oss for å få registrert din e-postadresse i vårt system. Vi må presisere at dersom du har andre digitale kanaler som avtalegiro, eFaktura, Vippsfaktura eller Digital postkasse, vil disse bli foretrukket fremfor e-post.
Dersom du ønsker at fakturaene skal sendes til en annen e-postadresse, må dette meldes inn til kommunen.
Post
Dersom vi ikke får treff i noen digitale kanaler, vil fakturaen bli levert i postkassen din.
EHF
Et alternativ for bedrifter og organisasjoner med organisasjonsnummer. Forutsetter registrering i ELMA- registeret.
Bruker du brevgiro?
Dersom du bruker brevgiro, må du bruke informasjonen som kommer i tilsendt faktura og fylle dette inn i en tom giroblankett. Tom giroblankett får du i banken eller ved henvendelse til servicetorget.
Informasjon du må fylle inn er:
- beløp
- betalerens bankkontonummer
- betalt av
- betalt til
- kundeindentifikasjon (KID)
- kroner og øre
- til konto
Denne informasjonen finner du oppe til høyre i tilsendt faktura.
Vi anbefaler å opprette avtalegiro med varsling som et alternativ til brevgiro. Da skal det komme et varsel om trekk fra bank, eller kommunen som fakturautsteder. Avtalegiro kan opprettes uten nettbank, kontakt banken din for bistand til å opprette avtale.
Kontakt oss
Har du spørsmål om faktura, ta kontakt med Værnesregionen lønn/regnskap på telefon 74 83 35 50.