Påvisning av eiendomsgrenser
Påvisning av eiendomsgrenser er en klarlegging av eiendommens allerede eksisterende grenser. Grensene blir ikke endret.
Hvem kan bestille
Det er hjemmelshaver (eier) eller fester av eiendommen som kan bestille grensepåvisning.
Slik bestiller du
Det er 2 mulige skjema. A: Et digitalt skjema hvor kun en person/foretak kan signere. B: Skjema (PDF, 310 kB) som PDF, dette må skrives ut for manuell utfylling. Skjema med vedlegg kan sendes pr. post til Stjørdal kommune, sektor areal og miljø eller sendes på mail til postmottak@stjordal.kommune.no.
Original signatur kreves for alle hjemmelshavere til søkende eiendom. Ved grensejustering og arealoverføring kreves underskrift fra hjemmelshaver av både avgiver- og mottaker-eiendom.
Søknaden må ha følgende vedlegg:
- Kart i målestokk 1:500 eller 1:1000 som viser ønsket grense og avkjørsel, atkomstvei, parkeringsløsning og uteoppholdsarealer.
- Dersom søknaden gjelder opprettelse av tomt for ny bolig må kartet i tillegg vise gjeldende regulering og foreslått ny bebyggelse.
- Dersom tomta er bratt eller har dårlige grunnforhold kreves det en geoteknisk vurdering. Du bør også legge ved et terrengsnitt.
- Følgebrev med redegjørelse for:
- Størrelse på både ny og gjenværende tomt.
- Støynivå, størrelsen og kvaliteten på uteoppholdsarealene som oppfyller kravene i kommuneplanens arealdel.
- Tillatelse til ny eller utvidet bruk av eksisterende avkjørsel.
- Eventuelle dispensasjoner fra reguleringsplan eller kommuneplanens arealdel.
- Eventuell tinglyst erklæring om rett til adkomst over naboeiendom frem til offentlig vei.
- Eventuell tinglyst erklæring om rett til å legge, ha liggende og vedlikeholde vann- og avløpsledninger over naboeiendom.
- Eventuell tinglyst erklæring om rett til å vedlikeholde bebyggelsen fra naboeiendom.
- Eventuelle nabomerknader og egne kommentarer til merknadene.
- Eventuelle forhåndsuttalelser fra andre myndigheter.
- Gjenpart av nabovarsel sammen med kvittering for utsendt nabovarsel.
Her finner du eiendomsrelaterte skjema for tinglysning, matrikkelsaker og bestilling av grunnboksinformasjon
Behandlingstid
2 til 16 uker, avhengig av sakstype.
Koordinatfastsatte grenser
Vi tar kontakt med søker og avtaler tidspunkt for gjennomføring. Tilgrensende naboer skal ha varsel om oppmålingsforretningen, dette to uker i forkant om ikke annet avtales.
Ikke koordinatfastsatte grenser
Hvis grensene ikke er koordinatfastsatt og tilstrekkelige data ikke finnes, må grensene avklares. Eldre grensebeskrivelser som skylddelingsforretninger må legges til grunn. Her er det den enkelte grunneier som må kunne fremlegge dokumentasjon for sin eiendom. Slike eldre grensebeskrivelser må vedlegges søknaden om grensepåvisning.
Grenseoppgang for eldre ikke koordinatfastsatte grenser skal gjennomføres på is- og snøfri mark.
Om vinteren kan det være vanskelig å få gjennomført saken på grunn av klimatiske forhold. Tidsfristene oppgitt ovenfor løper derfor ikke i perioden 1. november til 1. april (vintertid).
Sist endret 19.11.2024 13.22