Stjørdal kommunes arbeidsgiverpolitikk bidrar til å realisere kommunens mål ved å styrke og utløse det menneskelige potensialet som finnes i organisasjonen.
Arbeidsgiverpolitikken gjør kommunen til en attraktiv arbeidsgiver som rekrutterer, utvikler og beholder medarbeidere som trives med å løse kommunens utfordringer og oppgaver i fellesskap.
Vår arbeidsgiverpolitikk
- Utgjør et felles verdigrunnlag for folkevalgte, ledere, medarbeidere og tillitsvalgte.
- Understreker at dyktige ledere gir motiverte og kompetente medarbeidere som opplever å bli sett og hørt.
- Bidrar til at kommunen leverer kvalitativ gode tjenester til innbyggerne.
- Er førende for arbeidet i hele organisasjonen.
- Fremmer arbeidsglede, stolthet over eget og andres arbeid og av kommunen som arbeidsplass.
- Legger til rette for innovasjon og nyskaping, både i organisering og utøvelse av tjenestene.
Gevinster
- Godt lederskap
- Godt medarbeiderskap
- Høy brukertilfredshet
- Effektiv ressursutnyttelse
- Høy medarbeidertilfredshet
- Lavt sykefravær
- Sterk heltidskultur
- Godt omdømme
Slik skal vi gjøre det:
Vi tilpasser arbeidet til ulike livsfaser og legger til rette for at medarbeidere opplever mestring.
Ulike livsfaser har ulike utfordringer og den gode dialogen mellom leder og medarbeider står sentralt. Livsfasetenkning og målet om å beholde motiverte og kvalifiserte ansatte i arbeid gjennom en lang yrkeskarriere stiller krav til fleksibilitet, kreativitet, individuelle løsninger og differensiert bruk av virkemidler.
Slik skal vi gjøre det:
- Å kunne utøve en god personalpolitikk forutsetter at ansatte og ledere er fleksible, engasjerte, ser muligheter og finner løsninger, og at det er aksept for individuelle ordninger.
- Medarbeidersamtaler er et nyttig verktøy for å kartlegge behov for kompetanseutvikling og eventuell tilrettelegging.
- Leder skal tilby medarbeidersamtale årlig
- Vi bruker medarbeidersamtalene som verktøy i kompetanseplanlegging - for kartlegging av ønsker og behov
- Vi tilbyr e-læringskurs for nyansatte gjennom KS læring
- Vi gjennomgår sjekkliste for oppfølging av nyansatte
- Vi gjennomfører nyansattsamtaler etter 2, 5 og 12 måneders ansettelse
- Vi gjør forsøk med mentorordning.
- Vi tar inn seniorperspektivet som en del av medarbeidersamtalen. Hva er ønsket jobbfremtid innenfor rammer og muligheter? Seniorer skal tilbys samme muligheter for kompetanseutvikling som øvrige ansatte. Andre seniortiltak som f.eks. tilpasset arbeidstid, redusert omfang av nattarbeid og tilrettelegging av arbeidsoppgaver kan avtales med den enkelte, jf. HTA 3.2.3
- Velferdspermisjoner er et viktig virkemiddel vi kan bruke for å forhindre langvarig fravær hos våre medarbeidere. Bruk av velferdspermisjon kan dempe belastning når ulike livshendelser oppstår, for eksempel knyttet til barn over 12 år og eldre foreldre. Det kan gis inntil 12 dager velferdspermisjon per år, og disse kan gis fleksibelt.
- Vi gjennomgår retningslinjer for permisjoner slik at de blir et lederverktøy som sikrer felles forståelse om handlingsrommet. Her kan interne krefter, for eksempel HMS-team, brukes for å etablere kultur, praksis og holdninger for bruk av velferdspermisjon som virkemiddel.
- Vi tilbyr ledere kurs om handlingsrom, rettigheter og plikter i henhold til lover, avtaler og retningslinjer
- Vi bruker Innsida som oppslagsverktøy om rettigheter/muligheter
- Vi følger opp arbeidsmiljøet gjennom handlingsplaner knyttet til faktorer vi ønsker å bevare og forbedre
Vi stimulerer til attraktive og kompetente fagmiljø med rom for å tilegne og utvikle kompetanse.
Kvaliteten på kommunens tjenester avhenger av organisasjonens kompetanse. Fornying, omstillingsevne og fleksibilitet er nødvendig for å møte krav og forventninger til kommunalt tjenestetilbud innenfor økonomiske rammer. Et arbeidsmarked i endring gir arbeidsgiver nye muligheter og utfordringer. Vi utvikler attraktive og spennende arbeidsplasser, med interessante oppgaver og et godt miljø.
Slik skal vi gjøre det:
- Vi har fokus på lederutvikling.
- Vi lager kompetanseplaner for medarbeidere og stimulerer til videreutvikling.
- Vi legger til rette for mobilitet internt i kommunen.
- Vi driver systematisk, aktiv og oppsøkende virksomhet for å tiltrekke oss nye medarbeidere.
- Vi skaper gode læringsarenaer for elever, lærlinger, studenter og praksisplasskandidater.
- Vi profilerer muligheter for kommunale karriereveger overfor ungdom.
Vårt innovasjonsarbeid er en systematisk tilnærming for å møte dagens og framtidens behov.
Gjennom innovasjon skaper vi kvalitet og effektivitet i våre tjenester. Dette gjelder innen alle de fire samfunnsrollene våre som:
- tjenesteprodusent
- myndighetsutøver
- samfunnsutvikler
- demokratiforvalter
Slik skal vi gjøre det:
- Våre ansatte skal ha kompetanse til å gjennomføre forbedrings- og omstillingsprosesser.
- Vi lar oss inspirere av innbyggerne, næringslivet, utdannings- og forskningsinstitusjoner og andre aktører, og involverer disse aktørene aktivt i innovasjonsarbeidet.
- Vi identifiserer behov, finner bedre løsninger og øker gjennomføringsevnen gjennom tverretatlig og flerfaglig samarbeid.
- Vi finner og sprer løsninger som fungerer og gir store gevinster.
- Vi prioriterer og realiserer prosjekter med størst potensiell effekt.
Vi skaper en kultur preget av åpenhet, trygghet og involvering.
Arbeidsgiver og arbeidstaker har et felles ansvar for å skape gode arbeidsforhold og et trygt arbeidsmiljø. Arbeidstakernes erfaringer er en viktig ressurs, og en forutsetning er at ansatte og organisasjonene inkluderes i beslutningstaking.
Slik skal vi gjøre det:
- Ledere og tillitsvalgte får fellesopplæring i Hovedavtalen og annet relevant regelverk.
- Både formell og uformell dialog mellom partene utnyttes for å få de beste løsninger.
- HMS-teamene brukes som et aktivt verktøy og resultatene følges opp.
- Vernerunder gjennomføres systematisk og resultatene følges opp.
- Medarbeidersamtaler brukes aktivt og resultatene følges opp.
- Medarbeider- og innbyggerundersøkelse brukes aktivt i utviklingsarbeidet.
Vi har et aktivt forhold til at kommunale tjenester også kan tilbys i fremtiden.
En bærekraftig utvikling består av klima og miljø, økonomi og sosiale forhold. Offentlig sektor har et stort ansvar for å sikre tilstrekkelig klima- og miljøkompetanse i alle tjenester. En helsefremmende arbeidsplass bidrar til god utvikling både for den ansatte og kommunen.
Slik skal vi gjøre det:
- I Stjørdal kommune omsetter vi FNs bærekraftsmål til aktiv handling.
- Vi benytter bærekraftige varer og tjenester.
- Helse- miljø- og sikkerhetsarbeid skal være en integrert del av kommunens daglige drift.
- Vi jobber systematisk med helsefremmende tiltak.
- Vi jobber aktivt for en god økonomisk balanse.
Vi stimulerer til et inkluderende arbeidsliv hvor det er plass til alle som vil og kan arbeide.
Stjørdal kommune ønsker å fremstå som en åpen og inkluderende arbeidsgiver. Integrering, mangfold og likestilling handler om likeverdige muligheter, rettigheter og plikter til deltakelse i arbeidslivet for alle. Mangfold i kommunen sikrer kvaliteten på tjenestene til innbyggerne.
Slik skal vi gjøre det:
- Vi har en aktiv rekrutteringspolitikk overfor personer med minoritetsbakgrunn/ulik etnisk bakgrunn.
- Vi er positiv til arbeidstrening og sysselsette personer med redusert funksjonsevne.
- Vi legger til rette for heltid og fremmer arbeidstidsordninger som reduserer uønsket deltid.
- Vi jobber aktivt for å få en god kjønnsbalanse i alle tjenesteledd.
Vi har engasjerte ledere som kjenner sitt handlingsrom, inkluderer, utvikler, og har utholdenhet til å gjennomføre.
Ledelse innebærer ansvar for at kommunens oppgaver løses og at gode resultater for brukere og innbyggere oppnås, ved å arbeide gjennom og med andre. Ledelse i Stjørdal kommune skal bygge på vedtatte verdier, med fokus på mennesket som organisasjonens viktigste ressurs. Ledere er kulturbærere og skal være gode rollemodeller i organisasjonen.
Ledelse krever tydelighet. Tydelig ledelse og tydelig kommunikasjon forutsetter at du som leder vet hva du vil og har mot til å by på deg selv. Gjennom å være tydelig og tilstede oppnås bedre tillit, troverdighet og autoritet.
Slik skal vi gjøre det:
- Vi videreutvikler læringsarenaer for å skape trygge og tydelige ledere, som kjenner handlingsrommet.
- Vi skaper en kultur preget av åpenhet, trygghet og involvering.
- Vi involverer og legger til rette for medbestemmelse/medvirkning.
- Vi sørger for god informasjon og kommunikasjon.
- Vi legger til rette for at alle skal spille hverandre god.
- Vi trekker frem modig lederskap – som tør å utfordre, inviterer til kritisk refleksjon, har utholdenhet til å gjennomføre det som er viktig og som tørr å feile.
- Vi inngår lederavtaler med alle ledere og følger opp det som er avtalt.
Vi stimulerer til at ansatte tar ansvar gjennom etisk bevissthet og refleksjon.
Både folkevalgte og ansatte har ansvar for å etterleve kommunens etiske prinsipper. Som kommunalt ansatte er vi gitt tillit til å løse viktige oppgaver i og for lokalsamfunnet. Som forvaltere av samfunnets fellesmidler stilles det spesielt høye krav til den enkeltes etiske holdninger og handlinger. Med etiske holdninger mener vi våre holdninger til hva som er riktig å gjøre.
Kommunen har vedtatt egne etiske retningslinjer og retningslinjer for varsling. Etiske handlinger kan ikke avledes av regler og retningslinjer alene. De fleste situasjoner krever grader av vurdering og bruk av godt skjønn.
Slik skal vi gjøre det:
- Vi er en transparent organisasjon.
- Vi følger våre etiske retningslinjer.
- Verdier og holdninger som uttrykkes gjennom denne arbeidsgiverpolitikken gir grunnlag og rammer for bruk av godt skjønn og etiske vurderinger.
- Vi har et bevisst fokus på etiske dilemmaer som hjelper oss til å forstå, forklare og reflektere over våre verdivalg og utvikle vår organisasjon og våre tjenester.
- Folkevalgte og ansatte vurderer sin habilitet i saksbehandling og beslutningstaking.
Godt lederskap innebærer å:
- Bygge gjensidig tillit med ansvar og delegering.
- Øke nærværet: være tilstede, både fysisk og mentalt.
- Skape trygghet ved å være konsistent, forutsigbar og tydelig.
- Gjøre det du sier og begrunn avgjørelser.
- Gi rom for refleksjon, ha respekt og tid til å lytte.
- Involvere ansatte for å skape engasjement og mening.
- Tør tenke utover faste rammer for å finne de gode løsninger.
Godt medarbeiderskap innebærer å:
- Bidra faglig og sosialt, ta ansvar.
- Være løsningsorientert og engasjert.
- Yte god service og gi det lille ekstra for å gjøre en god jobb.
- Gjøre hverandre gode.
- Ha fokus på de målene som er satt for tjenesten.
- Opptre lojalt.
- Ta opp saker der de hører hjemme
Sist endret 25.02.2025 09.01