Hva er helse- og velferdskontoret?
Helse- og velferdskontoret er "døra inn" for alle henvendelser knyttet til kommunes velferdstjenester og skal bistå med tverrfaglig samhandling. Det vil si at vi vurderer og følger opp søknader, informerer og veileder om tjenestene i kommunen, i tillegg til å informere om alternativer til de tjenestene vi gir.
Slik søker du om helse- og omsorgstjenester
Det er ett felles søknadskjema for helse- og omsorgstjenester. Det er viktig at det kommer godt fram i søknaden hva du har behov for hjelp til.
Søk om helse- og omsorgstjenester
Dersom du ikke har mulighet til å fylle ut elektronisk søknadsskjema, ta kontakt med Servicetorget eller helse- og velferdskontoret.
Det er helse- og velferdskontoret som tar i mot søknader og tar beslutninger om hvilke tjenester som innvilges. Helse- og velferdskontoret er koordinerende enhet for tjenester til innbyggere som har behov for langvarige og tverrfaglige tjenester.
Se hva du kan søke om, rettigheter og klage
Her kan du lese mer om hvilke tjenester vi tilbyr og hvilke kriterier som gjelder for å få hvilke tjenester.
Alle som søker tjenester fra kommunen, skal få et skriftlig og begrunnet vedtak. Helse- og velferdskontoret skal sørge for lik behandling av søknad om omsorgstjenester, uavhengig av hvor i kommunen du bor og god kvalitet på saksbehandlingen.
Du kan forvente at:
- din søknad vil behandles av en saksbehandler med relevant fagkompetanse.
- din søknad blir vurdert individuelt og ut fra lovverk og vedtatte standarder.
- det er et mål med hjelpen du får skal sette deg i stand til å klare deg mest mulig selv.
- ved vurdering av tjenestebehov tas det hensyn til husstandens samlede ressurser, sosialt nettverk og mulighet for tjenester fra frivillige, jf. tilrådning i Stortingsmelding nr. 25 – prinsippet om partnerskap med familie og lokalsamfunn.
- du skal så langt det er mulig få medvirke i tilrettelegging av tjenestene.
Taushetsplikt
Søknader og personlige opplysninger behandles konfidensielt, taushetsplikten overholdes alltid.
Personvern
Vi har høyt fokus på personvern, og håndterer personsensitive opplysninger i henhold til lovverket.
- Du vil få et skriftlig og begrunnet svar på din søknad.
- Svar på søknaden kan forventes innen 4 uker. Dersom vi trenger lenger tid for å behandle saken din, vil du innen fristen få et foreløpig svar med begrunnelse og tidsangivelse for fremdriften i saken din.
- Ditt behov for tjenester vil bli fortløpende evaluert av de som yter tjenesten til deg. Ved endringer i behovet blir det gjort en ny vurdering. Du vil motta en ny skriftlig underretning dersom det blir gjort endringer.
Dersom du mener at du ikke har fått innvilget en tjeneste som du har krav på, har du rett til å klage. Klageadgang for de ulike tjenestetyper er det opplyst om i vedtaket ditt.
Dersom du har behov for hjelp til å skrive klagen, så kan vi bistå deg. Du kan få hjelp til dette ved å henvende deg til helse- og velferdskontoret eller den som yter hjelpen hos deg (f. eks hjemmetjenesten).
Dersom du mener at tjenesten du mottar ikke er i samsvar med det vedtaket du har fått, eller på annen måte ikke holder den kvalitet som du mener det er rimelig å forvente, har du klagerett jf. Pasientrettighetsloven § 7.
I Stjørdal kommune ønsker vi å jobbe ut fra prinsippet om en lærende organisasjon. Derfor vil vi gjerne høre fra deg hvis noe ikke er som det skal være. Vi vil benytte konstruktive tilbakemeldinger som et ledd i læringsprosessen til hvordan vi kan forbedre oss.
Du kan sende en skriftlig klage eller ta en telefon til den som er ansvarlig for tjenesteutøvelsen, som er enhetsleder for det enkelte tjenesteområde. Dersom du ikke vet hvor du skal henvende deg til, kan du kontakte servicetorget eller helse- og velferdskontoret som vil hjelpe deg å finne riktig kontaktinformasjon.
Om helse- og velferdskontoret
Tiltakstrappa er en oversikt over hva som finnes av tjenester for barn, unge og deres familier i Stjørdal kommune.
Tiltakstrappa
Aktuelle lenker
Avdeling Stjørdal
Helse og velferdskontoret Værnesregionen, avdeling Stjørdal
Postadresse: Postboks 133, 7501 Stjørdal
E-post: Var.Forvaltningskontoret.Postmottak@varnesregion.no
Avdeling Meråker
Forvaltningskontoret Værnesregionen, avdeling Meråker
Postadresse: Meråker kommune, 7530 Meråker
Besøksadresse: Rådhusgata 7, Meråker rådhus
Åpningstid: mandag-fredag 09:00-15:00.
Kontaktperson: Hilde Jønsson