Individuell plan og koordinator

Individuell plan og koordinator

Hvis du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få utarbeidet en individuell plan og få en koordinator.

Hva er en individuell plan?

Individuell plan (IP) er et dokument som hjelper deg som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester å sette langsiktige mål for hvordan du skal mestre hverdagen. Planen gir oversikt over ditt behov for offentlige tjenester, hva du selv er ansvarlig for og hva det offentlige hjelpeapparatet er ansvarlig for. Det er ditt mål som er utgangspunktet for den individuelle planen. Det er derfor viktig at du deltar aktivt i å lage planen. Hvis du ønsker det kan også dine pårørende delta. 

En individuell plan skal sikre:

  • at tjenestene du mottar blir samordnet og individuelt tilpasset
  • at alle tjenesteytere samarbeider med deg og/eller dine pårørende, og med hverandre

Hva er en koordinator?

En koordinator er en person som hjelper med å samordne dine tjenester. Koordinatoren hjelper også å lage en individuell plan. Koordinatoren skal være din faste kontaktperson for alle tjenestene dine, og sørge for å følge deg opp.

Hvem har rett til individuell plan og koordinator

Dersom du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få utarbeidet en individuell plan og få en koordinator. En individuell plan skal bare utarbeides dersom du selv ønsker det.

Du har rett til å få en koordinator selv om du ikke ønsker å lage en individuell plan.

Barnekoordinator

En barnekoordinator har ansvaret for å sørge for at familien og barnet får riktig hjelp fra alle tjenestene de trenger. Familier som har rett på barnekoordinator, har behov for hjelp som er omfattende og som skal dekke flere behov. En vesentlig oppgave er å sørge for at familien slipper å koordinere alle tjenestene selv.

Les mer om barnekoordinator.

Slik søker du

Du søker via felles skjema for helse- og omsorgstjenester:

Søk om helse- og omsorgstjenester

Dersom du ikke har mulighet til å fylle ut elektronisk søknadsskjema, ta kontakt med Servicetorget eller helse- og velferdskontoret.

Du kan ta kontakt med helse- og velferdskontoret for å få råd og veiledning om helse- og omsorgstjenester, frivillige tilbud og støtte til pårørende. Det er helse- og velferdskontoret som behandler søknader, vurderer hvilket behov for tjenester du har og fatter vedtak om tjenester.

Kontakt

Helse- og velferdskontoret
E-post
Mobil 40 03 11 66

Telefonen er betjent:
Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 09.00–11.00 og kl. 12.30–14.00.

Onsdag er telefonen stengt.