Pressemelding 8. desember 2021

Covid-19: Nasjonale tiltak overtar

Fra og med torsdag 9. desember er det de nasjonale retningslinjene for covid-19 som gjelder for Stjørdal, og kommuneoverlege Leif E. Muruvik Vonen avvikler den lokale forskriften om bruk av munnbind ved Trondheim lufthavn. På flyplassen trer nå 1-metersreglen inn samt munnbindpåbudet der det ikke er mulig å holde avstand.

De viktigste endringene er:

• Anbefalt å holde minst 1 meters avstand til andre enn husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.
  • Påbud om bruk av munnbind når det ikke er mulig å holde minst 1 meter avstand i butikker, kjøpesentre, serveringssteder, kollektivtransport, taxi og innendørs stasjonsområder.
  • Munnbindpåbud gjelder også hos frisører, hudpleiere og andre en-til-en-virksomheter.
  • Maksimalt 20 personer innendørs på privat sammenkomst på offentlig sted, i lånte eller leide lokaler.
  • 3 x kohorter av 200 personer med 2 meter avstand mellom kohortene hele tiden på offentlige innendørs arrangementer med faste tilviste sitteplasser.
  • Maksimalt 50 personer på offentlige innendørs arrangementer uten faste tilviste sitteplasser.
  • Skjenkestopp kl. 24.00 på serveringssteder, krav om 1 meters avstand til andre som ikke er i samme husstand og bordservering av alkohol.
  • Karanteneplikt for nærkontakter med en bekreftet smittet hvor det er mistanke om omikron.

Du finner en oversikt over alle nasjonale råd og regler på regjeringen.no

Bestill time dersom du ønsker å teste deg

Det er viktig at alle som trenger å teste seg bestiller en time, og ikke møter opp uten en avtale.
Time kan enkelt bestilles på helsenorge.no.

Testtelefonen reetableres i løpet av torsdag 9. desember. Den vil være åpen mandag – fredag kl. 09.00 – 11.00 for bestilling av time dersom du ikke får bestilt via nett. Nummeret er 47 78 17 54.

Leif Edvard Muruvik Vonen, kommuneoverlege