Pressemelding 26. september - Anbefaling om oppfriskningsdose med koronavaksine til riskogrupper og eldre

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler at følgende grupper tar en ny oppfriskningsdose med koronavaksine før høst/vintersesong 2024/2025:

• personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • barn 6 måneder –11 år med alvorlig grunnsykdom, dersom barnets lege vurderer dette som viktig
  • gravide i 2. og 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko.

­–­ Vi anbefaler de i risikogruppene å følge helsemyndighetenes råd om å ta vaksinen, hensikten er å forebygge alvorlig sykdom eller å gjøre sykdomsforløpet mildere. Covid-19 gir vanligvis mildt forløp hos friske personer, men kan ha være alvorligere for personer i risikogrupper, sier Sissel Humstad som er leder for enhet barn, unge og familie.

Det er den oppdaterte vaksinen Comirnaty Omicron JN.1 som tilbys i høst. Den nye vaksinen er tilgjengelig fra fredag 27. september.

Hvor kan du få covid-19 vaksine

Du kan ta covid-19 vaksinen på Boots Kjøpmannsgata. Vi anbefaler å se stjordal.kommune.no for mer informasjon om steder som tilbyr vaksinen, timebestilling og eventuelle drop-in muligheter.

Vaksinen tilbys kun til personer med bostedsadresse i kommunen. Personer som oppholder seg i kommunen over lengre periode bes ta kontakt med kommunen/servicetorget.

Foresatte til barn under 12 år som trenger covid-19 vaksine tar kontakte med Stjørdal kommune på tlf 74 83 35 00- servicetorget for nærmere avtale.