Utleie av bolig til flyktninger

Har du bolig du ønsker å leie ut?

Vi har behov for flere boliger til flyktninger. Vi vet ikke hvor mange flyktninger som skal bosettes i Stjørdal kommune fremover. Men vi vet at vi i tiden fremover vil få behov for flere leiligheter til denne målgruppen, og er derfor interessert i å komme i kontakt med deg som har en bolig du ønsker å leie ut.

Primært ønsker kommunen å leie selvstendige boenheter med minimum to soverom, men har du en romslig leilighet med ett soverom kan det også være aktuelt. Boligen bør ligge sentrumsnært eller i tilknytning til offentlig transport.

Hva skjer videre?

Vi går igjennom boligene som blir registrert og tar kontakt med utleier. Boligtjenesten jobber tett sammen med Integreringstjenesten med kartlegging av boligbehovet. Det er vanskelig å si hva det eksakte behovet vil bli. Flyktninger skal gjennom mottak og bosetting ut i kommunene ligger et stykke frem i tid.

De som er avhengig av å leie ut og ikke kan vente på tilbakemelding fra kommunen, kan selvfølgelig registrere boligen på Finn.no eller leie den ut privat.

Har du spørsmål, ta kontakt med servicetorget på telefon 74 83 35 00.

Lurer du på om boligen din er egnet for utleie?

På www.boligdugnaden.no finner du informasjon om krav til utleieboliger samt gode tips og råd.

Shaeera Fidaa Afif Abu
Konsulent