Alle som skal arrangere en offentlig fest må levere en søknad til politistasjonen senest 14 dager før festen skal finne sted. Det er ønskelig at denne søknaden blir levert personlig. Behandling av søknaden tar inntil 2 dager og det blir foretatt vandelsvurdering av vaktene.
Søknaden må inneholde:
- Hvem som skal arrangere
- Hvor skal arrangementet finne sted
- Tidspunkt (dato og klokkeslett)
- Hvem som besørger musikk, underholdning
- Navn og alder på vakter/verter
- Navn og telefonnummer for leder av arrangementet
- Navn og telefonnummer for leder av vakter/verter
Når festarrangøren søker om skjenkebevilling, stilles følgende tilleggskrav:
- Skjenkeområdet skal være avgrenset - det er ikke tilstrekkelig med sperrebånd
- Arrangøren har ansvar for at de som skal inn på skjenkeområdet blir kontrollert , og at de fyller vilkårene for å kjøpe alkohol
- Det er ikke tillatt å ta med alkohol ut av skjenkeområdet
Krav ved gjennomføring av ungdomsfest (russefest/skolefest)
- Minimum 20 vakter. Om det er flere enn 200 deltakere, kreves det 30 vakter.
- Alle vaktene skal være over 25 år
- Minimum halvparten av vaktene skal være i foreldregenerasjonen (foreldre/foresatte)
- Leder for vakter/verter skal være en av foreldrene/foresatte
- Vakter/verter skal i utgangspunktet ikke ha andre gjøremål enn det rent ordensmessige
- Vakter/verter skal bruke synlighetsvester
Vi vil også ha en tilbakemelding fra arrangør om hvordan festen ble avviklet.
Offentlig eller lukket fest
Et offentlig arrangement foregår på et offentlig sted. Det tas betaling enten i form av billett før festen eller ved inngangen. Det er åpent for alle å delta på festen. En åpen invitasjon på facebook, regnes også som en offentlig fest.
Lukket fest er et privat arrangement hvor du sender personlig invitasjon til hver enkelt gjest (f.eks bursdagsfest). Da har man en gjesteliste å gå etter, og det er kun inviterte som kan komme.
VI ER KJENT MED AT POLITIET KAN SETTE VILKÅR FOR AVVIKLINGEN AV ARRANGEMENTET.